Vychádza nový Salón: Tereza Matějčková o „zapadaní“ Západu, Aleš Palán o maliarke Vere Novákovej a Petr Fischer o filme Hranice Európy

• rozhovor s filozofkou Terezou Matějčkovou nad jej knihou Boh je mŕtvy, nič nie je dovolenéaktuálne nominovanú na Magnesiu Litera; kde sa v západnej tradícii berie fascinácia koncami a katastrofamiv čom je naša súčasná spoločenská kríza iná ako tie predchádzajúce – a potrebujeme ako spoločnosť nejaký nový “spoločný príbeh”?

• recenzie Petra Fischera na dokumentárny film režisérky Apolény Rýchlikovej a novinárky Saši Uhlové Hranice Európy; ako sa obom tvorkám podarilo podarila reportážnu sondu do prostredia najhoršie platených zamestnaní v krajinách západnej Európy?

• recenzie Aleša Palána na spomienkovú knihu maliarky Very Novákovej Každý krok je voľba; ako sa v autorkinom diele prejavili hrôzy päťdesiatych rokov aj následný príklon ku kresťanstvu a prečo bolo bolestné jej spolužitie s maliarom Pavlom Brázdomv ktorého tieni Věra Nováková naďalej nezaslúžene zostáva?

Foto: repro z knihy Každý krok je voľba, vydavateľstvo Torst

Věra Nováková

• pokračovanie esejistickej debaty medzi filozofmi Alicou Koubovou A Václavom Belohradským o (ne)dôvere v systém; Kúbová tentoraz píše o tom, že idea antisystému je fetiš a že naša spoločnosť neohrozuje len homogenizácia mysleniaale tiež všeprestupujúce neistota a roztrieštenosť

• stĺpik Štefana Šveca o tom, ako nás potomkovia českých prisťahovalcov v Nebraske učia nekomplikované, zdravé národnej hrdosti; ako tuzemskí užívatelia sociálnych sietí pookrávajú pri návštevách facebookovej skupiny Nebraska Bohemiansv ktorej potomkovia krajanov zdieľajú fotky „kolachov“ a „knedlo, bravčové a zelo“ podľa receptov “Babi a Dedo”?

RECENZIA: Dôstojnosť jedného končí tam, kde začína blahobyt druhého

Kultúra

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top